آموزش

جواب صفحه ۳۹ تحلیل فرهنگی دوازدهم

در این مطلب از سایت انتخاب روز با جواب صفحه 39 تحلیل فرهنگی دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 39 تحلیل فرهنگی دوازدهم

«مسئله» زیر را بررسی و تجزیه و تحلیل کرده و درباره آن در کلاس گفتگو کنید:

ورود «تلفن همراه» به زندگی، کدام بخش از زندگی ما را تغییر داده است؟ آیا در سطح فرهنگ محسوس و ملموس تأثیر گذاشته است یا فرهنگ غیر محسوس و ناملموس را هم متأثر کرده است؟ آیا زمینه ساز تغییر فرهنگی» است یا باعث «تحول فرهنگی» هم می شود؟

ورود تلفن همراه و به صورت کلی تکنولوژی در ابتدا بر فرهنگ محسوس جوامع و پدیده های مادی و ملموس اثر می گذارد و تغییر فرهنگی را در پی دارد. اما تکنولوژی جریانی است که بر اثر آن از دو قرن پیش تاکنون تغییرات عمیقی ابتدا در جامعه غرب و سپس در جوامع دیگر ایجاد گشته و مجموعه حیات اجتماعی و انسانی از آن متأثر شده است. زندگی خانوادگی، زندگی مذهبی، ادبیات، هنر، ایستارهای سیاسی و …

همه و همه عمدتاً تحت تأثیر آن دستخوش دگرگونی قرار گرفته اند. جوامع روستایی دگرگون شده اند، فرهنگ های سنتی دیرین غالباً دچار تحول شده اند و به طور کلی تکنولوژی و دستاوردهای آن یعنی وسایل ارتباط جمعی از جمله تلفن های همراه، بر زندگی خصوصی و کانون های خانوادگی ما مسلط و چیره گشته اند. بنابراین می توان گفت تکنولوژی و محصولات آن از جمله تلفن همراه باعث دگرگونی در ریشه ها و ارزشهای بنیادی فرهنگ شده و تحول فرهنگی را در پی داشته اند.

 
منبع : انتخاب روز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا